Testamente för sambor

Hej,

Om min sambo och jag vill testamentera så att vi ömsesidigt ärver varandra när ena parten dör, kan detta testamente utformas så att den efterlevande ärver vårt gemensamma hus men när den personen går bort återgår den delen som tillhörde den som gick bort först till dennes arvingar? Vi har och kommer inte att skaffa några barn. Vi äger 50% var av huset.

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej,

tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är testatorn som bestämmer hur kvarlåtenskaperna ska fördelas. Så länge man uppfyller formkraven för testamente så kommer det att gälla när personen avlider. Så vill ni som sambor ärva varandra när den ene avlider är det möjligt att skriva det i testamentet som sedan måste följas. Om ni sedan vill göra ytterligare ett testamente om att när bägge har gått bort ska den delen som tillhörde den först avlidne sambon tillfalla dennes efterlevande. Då är det viktigt att man vet vad som tillhörde den först avlidne och tydligt dokumentera det för att undvika oklarheter. Det går att göra som ni önskar men det kräver tydlighet i testamentet.

Skulle ni behöva hjälp att upprätta ett sådant testamente som ni önskar kan ni boka tid med jurister på Lawline för att vara säkra på att testamentet blir korrekt.

Om ni önskar att boka tid med en jurist kan ni klicka på länken; https://www.lawline.se/boka

Hälsningar

Daniela KarlssonRådgivare