Testamente

Jag är uppsatt som mottagare i ett testamente från en ensamstående person. Nu säger hans mamma att jag inte ska få det som står i testamentet. Vad gör jag?

Lawline svarar

Hej,

Det skall först upprättas en bouppteckning över tillgångarna. Om ni inte kommer överens om fördelningen av dessa tillgångar kan du ansöka om en skiftesman vid tingsrätten. Den här personen försöker få fram en frivillig fördelning av arvet enligt gällande rätt och testamente om det är giltigt. Lyckas inte det här får du väcka talan vid tingsrätten mot de som inte godkänner bouppteckningen.

Vänliga hälsningar

Anonym AnonymRådgivare