Teckna lån för annan

Hej!

När jag levde tillsammans med mitt ex tog jag mycket lån i mitt namn åt honom. När vi separerade slutade han betala dessa, så jag står kvar och får betala. Har jag någon rätt att kräva pengar av honom? Finns inga kvitto skrivna och väldigt få överföringar av stora summor till hans konto då han är hos KF. Mvh Amelie

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Tråkigt att höra att ditt ex beter sig så illa!

Dessvärre är nog svaret på din fråga - tveksamt. Det finns ett talesätt inom juridiken: att gå i borgen är att gå i sorgen. Att gå i god för någon annans betalningsförmåga är sällan något man vinner på. Det är alltså vedertaget svårt att få tillbaka pengar från någon man hjälpt på det sättet du gjort.

Det finns inga bra sätt att bevisa att du tagit lånet för någon annans räkning om ni inte skrivit avtal på detta på förhand och när du står på ett lån är det du som är betalningsskyldig och får ta konsekvenserna av att inte betala. Det enda sättet att gardera sig är att personen i fråga skriver ett skuldebrev på beloppen till dig, till exempel ett avtal om avbetalning. Det räcker med en separat handling där personen erkänner sin skuld, beloppet och era namn, daterat med plats och datum, mer avancerat än så behöver det inte vara. Försök att be honom att göra det så har du en chans att stärka din rätt och försöka driva in hans skuld till dig. Mer än så är som sagt tyvärr svårt att göra på grund av bevisläget.

Hoppas att du kan komma överens med ditt ex på något vis och lycka till!

AnnaSara JariusRådgivare