Tandläkaren drog ut fel tand- hur gör jag?

Hej.

Jag bet isönder en kindtand, ringde privattandläkare och fick en tid.

Gick dit, har panik inför tandlökar besök, så jag skakade och grät omvartannat.

På plats så visar jag tandläkaren vilken tand jag menar, han tar två stycken röntgenbilder och berättat att det är antingen lagning eller itdragning av tanden som gäller.

Då jag har min rädsla för tandläkare så valde jag att dra ut tanden då den var så pass sönder.

Får bedövning och jag startar min HÖGA musik i öronen för att kunna koppla bort tandläkaren å vad han gör så att säga.

Tanden dras ut och jag tar mig hem.

När bedövningen släpper och jag känner mig relativt normal så tittar jag efter i min mun, bara för att upptäcka att tandläkaren dragit ut fel tand!

Så nu saknar jag en tand plus att min itubitna tand sitter kvar i munnen.

Jag har dessutom diabetes, vilket jag berättade för tandläkaren.

Diabetes försvårar både tandvården och läkningen i tandköttet, och försämrar mina tänder.

Hur gör jag?

Vad har jag rätt till? Klaga hos tandläkaren?

Få ett nytt besök där de lagar rätt tand kostnadsfritt?

Hjälp!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst vill jag beklaga situationen! Jag tycker att du ska börja med att gå till tandläkarkliniken och prata med din tandläkare eller klinikansvariga. Med hänsyn till att tandläkaren har gjort ett ganska grovt fel borde de erbjuda dig ersättning eller en behandling för att kunna åtgärda detta.

Annars…

Om kliniken skulle motsätta sig att hjälpa dig kan du vända dig till Privattandläkarnas förtroendenämnd i och med att du fått vård av en privattandläkare (se här). Om man har fått permanenta eller oföränderliga besvär, ett ökat vårdbehov eller liknande kan man anmäla händelsen till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) som sedan utreder händelsen. Med tanke på att denna händelse påverkar din munhygien väldigt mycket i samband med din diabetes så kan det vara så att IVO väljer att utreda ditt ärende. Hör av dig till dem och se om de kan hjälpa till (se här).

Ersättning

Enligt patientskadelagen har man rätt att få ersättning för de patientskador man får pga. fel i vården. Det kan röra sig om att man har fått fysiskt eller psykiskt lidande och extra tandvårdskostnader. Eftersom att det har skett i privat regi så ska du vända dig till det försäkringsbolag som kliniken har. Vilket försäkringsbolag de har kan du reda på (här).

Hoppas du har fått svar på din fråga. Annars får du jättegärna återkomma till oss på Lawline.

Önskar dig lycka till!

Allt gott,

Ceda ImranovaRådgivare