FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt23/02/2016

Tala sanning för advokat i brottmål

Hej!

Skall man vara ärlig och berätta för din advokat sanningen, elle hur skall man utgå ifall det gäller att man har blivit åtalad för narkotikabrott och narkotikasmuggling???

Mvh,

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Jag kan börja med att säga att det inte är olagligt att i rätten ljuga eller vara tyst om brotten man är åtalad för, men jag rekommenderar att Du berättar sanningen för Din advokat då han är Din försvarare och ser till ditt bästa. Försvararens uppdrag är att se till att Du får Din röst hörd i rättegången och att Du får en rättvis rättegång. Om Du erkänner brott kan Din försvarare fortfarande föra Din talan eftersom det kan finnas andra omständigheter i utredningen som kan vara till Din fördel. Men om Din advokat inte har all relevant information kan han eller hon inte heller förbereda Ditt försvar lika bra.

Det är annorlunda om Du erkänner för Din advokat, men inte för rätten. I sådana situationer kan man inte säga hur advokat går vidare med ärendet. Advokater har en skyldighet att iaktta god advokatsed vilket bl.a. innebär att en advokat inte får ljuga. Eftersom det skiljer från advokat till advokat kan jag inte säga hur just Din advokat skulle reagera.

Hoppas svaret var till Din hjälp!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare