FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott24/08/2018

Tagen med fartkamera, men inte jag på bilden. Vad gör jag?

Hej ! Jag har fått ett strafföreläggande för en fortkörning vid en kamera i Maj månad. Bilen står på min fru och det är inte jag som kör. Chauffören som kör är i ca 20 års åldern, mörkhårig och tatueringar full händerna. Jag är 47 år väldigt mycket grått i både hår och skägg och har inga tatueringar. Chauffören har vita solglasögon på sig så ända likheten är att vi har skägg båda två. Har. talat om för polisen att det inte är jag ändå fortsätter dom. Jag åker gärna och visar upp mig på tinget. Hur ska man göra om man är oskyldig?? Skulle betala på en gång om det var jag men vill givetvis inte betala någon annans böter.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som jag tolkar din fråga har du nyligen fått ett strafföreläggande för den påstådda fortkörningen i maj månad. Min utgångspunkt är att du ännu inte betalt eller på annat sätt godkänt strafföreläggandet.

Jag åker gärna och visar upp mig på tinget. Hur ska man göra om man är oskyldig?

Du kan välja att inte acceptera strafföreläggandet och på så vis få till stånd ett åtal och en domstolsförhandling. Om du inte accepterar strafföreläggandet bör du skriva till åklagaren och förklara varför, adressen för ett sådant ärende ska stå i brevet du fick.

Om du väljer att inte acceptera strafföreläggandet kommer åklagaren att göra en bedömning om det ska väckas åtal mot dig. I regel väcker åklagaren åtal i ärenden där man inte accepterar strafföreläggande.

Åklagaren har bevisbördan

Om du blir åtalad och kallad till domstol är det åklagaren som har hela bevisbördan. Bevisbördan innebär att det är åklagaren som ska visa att fordonet framförts för fort och att det är du som framfört fordonet. Beviskravet är högt, det krävs att det är ställt utom rimligt tvivel att du är skyldig.

Åklagaren har en skyldighet att lägga fram bevisning som är så entydig att det inte finns några rimliga alternativ. Ofta görs det en jämförelse med dels din passbild och/eller din körkortsbild, men även med hur du ser ut i rättssalen.

Mitt råd till dig om du vet att du inte framfört fordonet och det faktiskt är så stora skillnader mellan dig och den som framfört fordonet, är att du väljer att inte acceptera strafföreläggandet. Åklagaren kommer då att ta beslut om det ska väckas åtal mot dig. Det finns en möjlighet att åklagaren inser att det inte är du som framfört fordonet och att det läggs ner redan i det skedet. I annat fall kommer du att bli kallad till domstol.

Även om det är åklagaren som har hela bevisbördan och du inte har någon skyldighet att försvara dig, kan det alltid vara en god idé om du kan visa att du befann dig på någon annan plats när fordonet framfördes. Även om bilden, enligt din uppgift, är väldigt olik dig, talar det ännu mer till din fördel om du t.ex. kan visa att du var på din arbetsplats vid tiden för händelsen.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare