FrågaARBETSRÄTTRast 25/06/2018

Ta lunch när man vill?

Hej

Jag undrar om man har rätt till att lägga sin lunch när man vill ? jobbar som konsult på en ekonomi byrå jag har en arbetsdag på 6 timmar just nu och har valt att lägga den i slutet på min dag och åka hem istället för att ha lunch rast på arbetsplatsen har arbets givaren rätt att kräva att jag ska ta lunch ? för att förlänga min dag ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten är att arbetsgivaren kan bestämma när lunchen ska tas ut utifrån verksamhetens behov, genom rätten att leda och fördela arbetet (arbetsledningsrätten). Om arbetsgivaren till exempel finner att det är lämpligt att du tar lunch klockan tolv men är på plats vid arbetsdagens slut ryms detta i regel inom arbetsgivarens arbetsledningsrätt.

Denna rätt är dock inte oinskränkt. Arbetsgivaren får till exempel inte utöva arbetsledningsrätten godtyckligt eller på ett sätt som strider mot god sed. Det kan även finnas begränsningar i arbetsledningsrätten i ditt anställningsavtal eller i kollektivavtal.

Om du är fackligt ansluten föreslår jag att du kontaktar ditt fackförbund. Facket kan hjälpa dig med såväl rådgivning som förhandling eller medling med arbetsgivaren.

Om du har några fler frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Anna RunelövRådgivare