Ta hjälp av advokat

En person la ut en bild på mig på sociala medier med texten att jag är skyldig pengar till dom och att jag är en spelmissbrukare. Hon har över 1000 följare vilket betyder att bilden spreds snabbt. Blev kontaktad av så många personer angående detta. Jag har polisanmält henne. Undrar nu om jag ska ta en advokat för att driva fallet vidare?? Behöver hjälp.

Tack

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det som du beskriver skulle kunna utgöra ett brott, exempelvis förtal. För att förtal ska föreligga ska någon utpeka en annan som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt, eller på annat sätt lämna en uppgift, som är ägnad att utsätta en person för andras missaktning, 5 kap 1§ Brottsbalken.

Det du skulle kunna göra är att invänta polisutredningen och se vad den leder till. Det finns inte heller något som hindrar dig från att ta kontakt med en advokat om du vill ha hjälp i ditt specifika fall.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Joel MyreniusRådgivare