Ta del av medlemsregister från en ideell förening

Hej

Kan en medlem i en ideell förening få del av det medlemsregister som finns i den förening man tillhör och hur? Digitalt, på papper, bara titta på, fotografera av, begära en kopia? Det är ju viktigt att veta vem mer som är medlem och att man inom föreningen kan få kontakter.

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns ingen rättslig skyldighet för en ideell förening att lämna ut medlemsregister. Du kan därför inte kräva att få ta del av registret. Fastän du inte kan kräva att få ut medlemsregistret, har du enligt dataskyddsförordningen rätt att få ut ett registerutdrag över de uppgifter som finns registrerade om dig.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga. Du är varmt välkommen att ställa fler frågor om du undrar något mer.

Med vänlig hälsning

Joel ÅkerlindRådgivare