FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt18/03/2019

Ta betalt för plastpåsar i butiker?

Hej Lawline,

Det går många rykten om att det införts en lag på att alla butiker måste ta betalt för plastpåsar, men allt man hittar när man letar fram är artiklar från diverse mindre pålitliga kvällstidningar och ingen direkt lagtext om det, har letat runt men hittar verkligen ingenting, vi är en mindre nischad butik och för oss är det en relativt löjlig sak att ta betalt för en plastpåse då vi har ett fåtal köp av större summor per dag, vad är det egentligen som gäller kring detta?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

I slutet av 2016 beslutades om förordning (2016:1041) om plastbärkassar med bakgrund av de bestämmelser som införts i EU:s förpackningsdirektiv 94/62/EC. Syftet med lagstiftningen är att minska förbrukningen av plastbärkassar och därmed minska nedskräpningen orsakat av dessa samt att främja ett mer effektivt resursutnyttjande. Mer info angående detta kan du hitta på Naturvårdsverkets hemsida HÄR. Med andra ord finns det en förordning där du hittar info angående detta. Förordningen hittar du HÄR.

Förordningen är enligt 1 § meddelad med stöd av
- 15 kap. 13 § miljöbalken i fråga om 6 och 7 §§, och
- 8 kap. 7 § regeringsformen i fråga om övriga bestämmelser.

Av 6 § förordning om plastbärkassar följer att den som i en yrkesmässig verksamhet tillhandahåller plastbärkassar till konsumenter ska informera om

1. plastbärkassars miljöpåverkan och fördelarna med en minskad förbrukning av plastbärkassar, och
2. åtgärder som kan vidtas för att minska förbrukningen.

Med andra ord är det inte ett måste att ta betalt för plastpåsarna, men man får om man vill. Allting syftar till att minska förbrukningen av plast, och därför finns det också ett krav på att informera om plastpåsarnas miljöpåverkan.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Amanda AlwallRådgivare