FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt02/06/2018

"Systematiskt" förövande av brott

Vad menar juridiken med "systematiskt"? Finns det vissa krav för att ett brott ska anses ske systematiskt?

Vid brott verkar en rekvisit vara att brottet ska ha skett systematiskt för att klassas som grovt brott. Är det vanligt att systematiskt är den ENDA rekvisiten för att avgöra brottets grad? Rent spontant känns det ju mer som att belopp och liknande spelar mer in

Ex ekobrott på 50 000, kan de klassas som grova om de anses skett systematiskt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga aktualiserar huvudsakligen brottsbalken (BrB).

Begreppet "systematiskt" förekommer på flera olika ställen i BrB. En definition är att "Med brottslighet som utövats systematiskt avses brottslighet där ett visst tillvägagångssätt upprepats ett flertal gånger […]". En annan pekar på vikten av att brotten begåtts under en längre tid. Det huvudsakliga kriteriet tycks vara att samma typ av brott, säg bedrägeri, begåtts flera gånger under viss tid.

Att brott förövats systematiskt kan ge flera konsekvenser; främst att en brottslig gärning bedöms som grov istället för av normalgraden (se exempelvis grovt bedrägeri i 9 kap. 3 § BrB och NJA 1982 s. 645) eftersom den utgjort ett led i systematisk brottslighet, men det kan även göra att straffet som ges för ett visst brott höjs utan att rubriceringen ändras eftersom det systematiska utförandet beaktas som en försvårande omständighet (29 kap. 2 § BrB).

Jag kan inte med säkerhet uttala mig om hur vanligt det är att brott bedöms som grova eftersom de begåtts systematiskt, men enligt min uppfattning kan definitivt ett brott bedömas som grovt enbart på denna grund. Detta förutsätter dock rimligen att den systematiska aspekten varit förhållandevis omfattande, eftersom det annars enklare hade kunnat beaktas som en försvårande omständighet. Vid exempelvis bedrägeri kan även enbart summan göra brottet grovt enligt min uppfattning.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Med vänlig hälsning

Magnus GustafssonRådgivare