Syskons arvsrätt

2 kap. 2 § ÄrvdabalkenMin moster har avlidit, hon var änka och inga bröstarvingar finns. Hon har haft femsyskon som alla är döda, men en av syskonens maka fins kvar i livet. Alla syskonen har barn som alla är i livet. Det finns en efterarvinge till min mosters avlidna make.

Nu undrar jag hur det är i fallet där broderns maka finns kvar i livet. Ärver hon eller hennes barn den andel som faller på hans rätt? Spelar det någon roll om bodelning har gjorts efter makens dödsfall?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det inte finns några bröstarvingar till den avlidne så delas arvet lika mellan dennes föräldrar. Lever inte längre föräldrarna så fördelas arvet mellan varje förälders bröstarvingar, dvs den avlidnes syskon. Har något av syskonen avlidit men efterlämnat bröstarvingar så tillfaller syskonets del i arvet dem, 2 kap. 2 § Ärvdabalken. Således har alltså inte din mosters brors änka någon arvsrätt utan arvet tillfaller hans barn.

Hoppas svaret var till hjälp och lycka till!

Julia StenslundRådgivare