Syskonbarns rätt till arv samt testamentes påverkan

Hej min farbror som inte har barn men gift har testamenterat bort hela sitt arv till mina kusiner (sin systers barn), systern är inte död. Medan vi (sin brors barn) har lämnats arvlösa, min pappa är död. Samt att halva arvet går till frun. Har vi rätt till någonting?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Grunden för hur arv ska fördelas regleras i Ärvdabalken (ÄB), härifrån kan man dock göra andra val genom testamente.

Den legala arvsordningen enligt ÄB går till så att det i första hand är bröstarvingarna (den avlidnes barn) som ärver lika stora delar enligt 2 kapitlet 1§ ÄB. Om bröstarvingarna är avlidna eller inte existerar är det den avlidnes föräldrar som ärver och om dessa är avlidna är det den avlidnes syskon som ärver. Är även dessa i sin tur avlidna ärver syskonens barn i dess ställe enligt 2 kapitlet 2§ ÄB. Detta kallas för första och andra arvsklassen av totalt tre arvsklasser, uppfylls inte första arvsklassen med bröstarvingar så går man till den andra arvsklassen och så vidare. Ni som syskonbarn befinner sig i andra arvsklassen i detta fall. Enligt 3 kapitlet 1§ ÄB har makan rätt att ärva sin make framför den andra arvsklassen (även framför gemensamma bröstarvingar) men då har den andra arvsklassen rätt till efterarv av den avlidnes tillgångar då den ärvande makan avlider.

Men som du skriver så har er farbror upprättat ett testamente och enligt svensk rätt ska ett testamente respekteras så långt som möjligt i enlighet med vad som stadgas i 11 kapitlet 1§ ÄB. Hade er farbror haft barn och testamenterat bort sin egendom till andra så finns det en skyddsregel som kallas för laglott enligt 7 kapitlet 1§ ÄB och innebär att barnen alltid har rätt till halva sin arvslott, nämligen laglotten. Denna regel gäller dock endast den avlidnes barn och annars kan man frångå den legala arvsordningen genom testamente som i detta fall.

Uppfyller testamentet de formkrav som ställs på giltighet enligt 10 kapitlet 1§ ÄB såsom att testamentet är skriftligt upprättat med två vittnen som styrker testamentet med sina namnteckningar så har ni ingen rätt att ärva något (inte heller i efterarv) då er farbror har rätt att förfoga över sin egendom inom dessa ramar.

Hoppas du har fått svar på dina frågor!

Vänligen

Sofia LiljaRådgivare