Syskonbarns istadarätt

Vi är tre syskon som kommer att få arv som enskild egendom efter vår mor.

Om något av syskonen avlider före vår mor , ärver de två kvarvarande syskonen eller ärver den avlidnes barn dess del ?

Lawline svarar

Tack för din fråga.

Syskonbarn innehar istadarätt för sina föräldrar, det vill säga de träder in istället för arvlåtarens avlidna syskon och tar således dennes lott vilket framgår ur ärvdabalkens 2 kapitel 2 § 2 stycke.

Vänligen,

Martin PerssonRådgivare