Syskonbarns arvsrätt

Om min morbror avlider ärver jag honom automatiskt?Hans enda syskon var min mor och hon avled förra året.Han har inga andra släktingar i livet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vem som ärver efter din morbror när han inte har skrivit något testamente. Ifall han har skrivit testamente kan svaret på frågan bli annorlunda så jag kommer skriva ett avsnitt om det i slutet. De regler som blir aktuella finns i Ärvdabalken (ÄB).

Vem ärver din morbror när inget testamente finns?

När en person avlider ska i första hand den första arvsklassen ärva hen. Med den första arvsklassen menas släktingar i rakt nedstigande led från den avlidne alltså barn eller ifall barnen inte lever barnbarn (med juridisk term kallas det bröstarvingar) (2 kap. 1 § första stycket ÄB).

I och med att din morbror inte har några bröstarvingar ska istället den andra arvsklassen ärva. Med den andra arvsklassen menas att den avlidnes föräldrar i första hand ska ärva (2 kap. 2 § första stycket ÄB). Om de inte är i livet blir det istället den avlidnes syskon som får ärva. I denna situation är det din mor som i så fall skulle ärva men eftersom din mor är avliden träder du i hennes plats och blir istället arvsberättigad (2 kap. 2 § andra stycket ÄB).

Testamente

Genom testamente finns möjlighet att göra alla förutom bröstarvingar arvlösa. Du tillhör andra arvsklassen och kan alltså bli arvlös om din morbror vill det och upprättar testamente.

Sammanfattning

Om din morbror inte upprättat ett testamente som inskränker din arvsrätt är det du som ärver din morbror när han avlider.

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar,

Ebba KristenssonRådgivare