Syskon och syskonbarns arvsrätt

Hej

Min moster har avlidit ,hon har en bror och en syster i livet de var åtta syskon från början .

Har vi syskonbarn lika stor arvsrätt som hennes syster och bror , min moster var Änka och hade inga egna barn

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga besvaras med hjälp av reglerna i Ärvdabalken (ÄB).

Jag förutsätter att din mosters föräldrar inte var vid liv när hon gick bort. I sådana fall hade de ärvt allt (2 kap 2 § 1 st ÄB).

Jag förutsätter också att hon inte skrivit något testamente. Om det finns ett sådant ska arvet fördelas enligt vad som står i detta (11 kap 1 § ÄB).

Din mosters arv ska fördelas mellan hennes sju syskon. Det innebär att varje syskon kommer att få en sjundedel var av arvet. För de fem syskon som inte längre lever, gäller att deras barn, alltså din mosters syskonbarn, delar på sin förälders andel (2 kap 2 § 2 st ÄB). Skulle en av syskonen som gått bort ha två barn kvar i livet, får dessa två syskonbarn till din moster därmed dela på deras förälders sjundedel. De skulle alltså få en fjortondel var av det totala arvet.

Svaret på din fråga är alltså nej, syskonbarn har inte lika stor arvsrätt som syskonen. Syskonbarnen ärver endast ifall deras förälder har gått bort.

Jag hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att höra av dig igen!

Vänliga hälsningar,

Lovisa LindgrenRådgivare