FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt13/09/2018

Syns samhällstjänst i belastningsregistret och hur länge står denna uppgift med i så fall?

Hej!

Undrar om samhällstjänst är det samma som fängelse när man begär utdrag ur belastningsregistret, isf hur länge syns det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då man blivit dömd för ett brott kan uppgifter om detta stå med i ett så kallat belastningsregister, registret regleras i lagen om belastningsregister. Uppgiften om brottet gallras bort från registret efter en viss bestämd tid beroende på brott. Om jag förstått saken rätt så står det vilket brott du är dömd för samt vilken påföljd du är dömd till.

Om man blivit dömd till samhällstjänst står uppgiften om brottet kvar i registret i 10 år. Om personen ifråga var under 18 år när brotten begicks står det dock bara med i 5 år. Detta gäller enligt 17 § eftersom samhällstjänst alltid kombineras med antingen en villkorlig dom eller en skyddstillsyn. Villkorlig dom och skyddstillsyn ska enligt denna regel gallras efter 10 år (eller 5 i vissa fall, se ovan).

Hoppas att du känner att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Hedvig JohanssonRådgivare