FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt23/12/2017

Syns ordningsbot i belastningsregistret?

Hejsan, blev bötfälld för punkt 103a (visat annat än gult eller vit ljus i framrutan under färd). Får jag en prick i brottsregistret för detta, och hur länge kommer detta i såna fall finnas i brottsregistret?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänt dig till Lawline med din fråga!

Utifrån din fråga är det svårt att utläsa vilket brott du har blivit bötfälld för, dock utgår jag från att det någon form av trafikförseelse (brott mot trafikreglerna).

Om en person blir bötfälld av en polisman för en trafikförseelse och således får en ordningsbot, likställs det en dom på böter i en rättegång (se 48 kap. 1 § rättegångsbalken) (här)

Vad som ska registreras i belastningsregistret framgår av lagen om belastningsregister (här). Enligt 3 § ska ordningsbot som är utfärdad av exempelvis polis registreras. Enligt 17 § kommer denna ordningsbot synas i fem år från dess att en utfärdades av polismannen.

Min slutsats är att om det handlar om en trafikförseelse så kommer det att synas i belastningsregistret och tas bort från registret fem år efter du fick ordningsboten.

Om du har fler frågor, kontakta gärna polisen, numret till frågor angående belastningsregistret hittar du här.

Ha en trevlig kväll!

Vänligen,

Anton MagnussonRådgivare