FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis21/10/2018

Syns omhändertagande enligt LOB i belastningsregistret och i så fall hur länge?

Hej! Jag har en fråga angående LOB (lagen om omhändertagande av berusade personer)

Vad händer om man blir tagen, berusad en utekväll, av polisen för LOB? Kommer det sitta i register och hur länge sitter den?

Lawline svarar

Hej, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om det här hittar du bl.a. i lag om belastningsregister och lag om omhändertagande av berusade personer m.m. (LOB).

Ett omhändertagande enligt LOB syns inte i belastningsregistret (3 § lag om belastningsregister motsatsvis). Ett sådant omhändertagande är snarare tänkt som en ordningsåtgärd poliser och ordningsvakter kan använda sig av när någon är för berusad för att ta hand om sig själv så att denne utgör en fara för sig själv eller någon annan (1 § LOB).

Det skrivs dock en rapport om omhändertagandet som Polismyndigheten informerar bl.a. Transportstyrelsen om (5 kap. 5 § Förordning om vägtrafikregister). Uppgiften syns i vägtrafikregistret i två år. Ett omhändertagande enligt LOB kan alltså eventuellt påverka möjligheten att fortsatt inneha körkort och möjligheten att få körkortstillstånd, men syns inte i belastningsregistret.

Hoppas att det här var till hjälp! Återkom gärna om du skulle ha fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Ida LjungbergRådgivare