Svenska Spel tillhandahåller flaggor med sin logga och texten Svenska Spel på - är det lagligt?

Hej!

Jag har nyligen sett att Svenska Spel tillhandahåller flaggor med bla sin logga och texten Svenska Spel på.

Är detta verkligen lagligt?

MVH

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Det är lotterilagen som reglerar hur spel får marknadsföras av bolag som Svenska Spel.

Marknadsföring för spel måste vara måttfull

Det finns en begränsande regel för marknadsföring av spel. Man måste iaktta måttfullhet när man gör reklam till konsumenter och man får inte särskilt rikta sig till personer under 18 år (47 a §). När man bedömer om reklam är måttfull måste man ta hänsyn till alla omständigheter vid tillfället för marknadsföringen. Regeringen har sagt att man dels ska tänka på vilket medium som används och hur reklammeddelandet är tänkt att uppfattas av målgruppen. Reklamen ska ge en saklig, balanserad bild av det som marknadsförs. Den ska inte rikta sig mot sårbara grupper och inte framställa spel som något socialt attraktivt eller som ett alternativ till arbete, lösning på finansiella problem eller en finansiell investering. Den ska inte heller vara särskilt påträngande (prop. 2016/17:8).

Flaggor med logga är i sig inte otillåtet

Att Svenska Spel tillhandahåller flaggor med logga och sitt företagsnamn skulle inte falla inom den här begränsningen. Det är inte en marknadsföring av spelverksamhet som framställer spel på något av de förbjudna sätten. Det är dock bara min bedömning baserat på just att de delar ut flaggor med sin logga på. Det kan finnas andra omständigheter som gör marknadsföringen problematisk. Skulle flaggorna ha delats ut under något sammanhang som kan kallas påträngande, eller där spel framställs som något socialt attraktivt eller liknande, så kan det vara fråga om förbjuden marknadsföring.

Vill du anmäla marknadsföring som du tycker strider mot reglerna kan du skicka in en anmälan hos både Konsumentverket och Lotteriinspektionen.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om inte är du välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare