Svenska skillsmässolagar gentemot utländska skillsmässolagar

Jag är gift med en turkisk dam i Sverige, men vi är inte gifta i Turkiet. Vi har inte dubbelt medborgarskap. Hon bor i Turkiet och jag i Sverige. Vi skall nu ta ut skilsmässa och jag undrar om det är svensk eller turkisk lag som gäller vid skilsmässa.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En svensk domstol kan pröva en ansökan om äktenskapsskillnad eftersom du som är kärande (den som ansöker om skilsmässa), är svensk medborgare och bor i Sverige. Detta framkommer av 3 kap. 2 §. När svensk domstol prövar äktenskapssmål är det svensk lagstiftning som gäller, enligt 3 kap. 4 §. Det är alltså reglerna i äktenskapsbalken som svensk domstol använder sig av.

Enligt 5 kap. 2 § äktenskapsbalken har man rätt till skilsmässa efter en betänketid på 6 månader om bara en av makarna vill skiljas.

För att du ska kunna ansöka om skilsmässa måste äktenskapet först anses giltigt enligt svensk lag och lagarna i det andra landet. Om svensk domstol anser att äktenskapet är giltigt i både Sverige och i landet du gifta dig kan du begära skilsmässa. Du ska första vända dig till en tingsrätt i den kommun du tillhör för prövning om äktenskapet är giltigt och sedan begär du skilsmässa i samma tingsrätt.

Jag hoppas  att du fick svar på din fråga. Behöver du ytterligare hjälp, kontakta oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Alexander NejatiRådgivare