FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt14/12/2022

Svensk jurisdiktion på grund av svensk gärningsman

Jag var med min flickvän och några vänner i Thailand förra året. Under resan började en av mina vänner och min tjej bråka varpå han slog henne, vilket nu i efterhand gett långvariga konsekvenser. Vi vill nu i efterhand anmäla honom för det och undrar om det går att göra en anmälan till svensk polis eftersom att vi alla nu befinner oss i Sverige och är svenska medborgare.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Svensk domstol kan i vissa fall döma över brott som begåtts utomlands om gärningsmannen var svensk medborgare vid gärningstillfället, se 2 kap. 3 § 2 p. a brottsbalken. I dessa fall är domstolen behörig att döma i fallet enbart om gärningen är straffbar i Thailand, se 2 kap. 5 § BrB.

Utgår vi från att gärningsmannen var svensk medborgare vid gärningstillfället och att misshandel är brottsligt i Thailand kan svensk domstol pröva målet. Eftersom svensk domstolen kommer kunna pröva målet kan det finnas anledning att anmäla detta till polisen.

För att ett åtal ska kunna väckas för detta krävs ett s.k. åtalsförordnande, se 2 kap. 7 § BrB. Det är riksåklagaren som beslutar om sådant åtalsförordnande. Vid bedömningen om åtalsförordnande ska särskilt beaktas de faktiska möjligheter som finns för att utreda brottet och lagföra gärningsmannen, se 2 kap. 8 § andra stycket 4 p. BrB.

Detta sagt vill jag avsluta med att summera på detta sätt. Det finns möjlighet för svensk domstol att pröva målet och det kan därför finnas anledning att anmäla detta till polisen i Sverige. Däremot krävs ett åtalsförordnande om åklagare ska väcka åtal i fallet.

Jag hoppas du fick svar på dina frågor. Har du fler frågor eller funderingar så tveka inte att vända dig till Lawline igen!

Vänligen,

Axel StenquistRådgivare