Svara på brev från häktad

Min partner sysslade med narkotika bakom min rygg och blev häktad hemma hos mig då han mottog ett paket som någon till han lämnade. Jag blev anhållen vid händelsen men släppt vid häktningsförhöret. Utredningen är inte klar men pga honom är jag skäligen misstänkt. Min första reaktion var att jag absolut inte vill ha något mer att göra med honom som jag också berättade då. Men nu var jag dum och svarade på hans brev då jag fortfarande har känslor för honom. Kan detta göra att jag blir mer misstänkt för åtal för att vi haft kontakt via brev? Jag hade ingen aning om hans sidosyssla och nu är jag orolig att de tror att jag kände till det för att jag svarat honom.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår dig undrar du om du kan bli mer misstänkt på grund av att du svarat på din partners brev.

Min bedömning är att det är mycket osannolikt, förutsatt att innehållet i brevet var oskyldigt. För att du ska bli ”mer” misstänkt krävs det att polisen upptäcker konkreta omständigheter som tyder på att du har gjort dig skyldig till ett brott. Att du svarar på ett brev från en person som du haft ett förhållande med är inte en sådan omständighet.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

William Nordstrand LarssonRådgivare