FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll27/04/2019

Styvförälders underhållsansvar

Hej. Jag är ensamstående med min första dotter. Har efter henne träffat en annan man och fått två barn till där vi även gift oss. Enligt kommunen ska min man som numera inte bor här då vi ska separera även betala avgift för hennes skolgång då enligt kommunen anser att han är ekonomiskt ansvarig genom att vi är gifta. Men vad jag vet stämmer ej detta då hon är ett särkullebarn.

Så frågan är, är man som styvföräldrar ekonomiskt ansvarig för ens partners tidigare barn bara för man är gift?

Som hänvisar till just detta då vi som sagt inte är skrivna på samma adress längre men påpekar att vi ändå är gifta och då måste han betala för henne när han inte är vårdnadshavare.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Underhållsskyldighet för styvföräldrar regleras i 7 kap. 5 § FB. I denna stadgas att underhållsskyldighet föreligger om styvföräldern är gift med föräldern till barnet eller har egna barn tillsammans med föräldern och varaktigt bor tillsammans med barnet. Det är därför helt riktigt att din make inte har något underhållsansvar gentemot din dotter när ni inte längre bor tillsammans.

Vänligen,

Alice JohannessonRådgivare