FrågaFAMILJERÄTTAdoption21/09/2022

Styvbarnsadoption och arvsrätt

Hej, min man funderar på att adoptera min vuxna son. Detta p.g.a. arvsrätt. Sonens pappa gick bort när sonen var 2 år och min man kom in i vårt liv när sonen var 12 år gammal. Nu till min fråga, om min man adopterar min son, får sonen ändå ärva farföräldrarna? Eller ses han inte som deras barnbarn om han blir adopterad?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om adoption finns i 4 kap. föräldrabalken (FB). Ett adoptivbarn har samma juridiska rättigheter som ett biologiskt barn. Vid adoption anses adoptivbarnet som adoptivföräldrarnas barn och inte barn till sina biologiska föräldrar (4 kap. 21 § första stycket FB). För arvsrätten innebär detta att adoptivbarnet ärver av sina adoptivföräldrar och inte sina biologiska föräldrar.

Ditt fall handlar om så kallad styvbarnsadoption: Din man funderar på att adoptera din biologiska son. Jag tolkar din fråga som att det är arvet av de biologiska farföräldrarna du undrar över. Genom adoptionen anses inte din son längre som barn till sin biologiska pappa, och därmed inte barnbarn till sina biologiska farföräldrar. Arvsförhållandet förändras därför och det finns inte någon laglig rätt till arv för din son av de biologiska farföräldrarna, utan din son ärver din man och hans släktingar. Om de biologiska farföräldrarna vill att din son ska ärva av dem, går det bra att upprätta ett testamente, enligt 10 kap. ärvdabalken.

Det finns möjlighet till juridisk hjälp att upprätta testamente hos Lawline. Det går att boka en tid här.

Mvh,

Anna SalanderRådgivare