Styrelsens ansvar i en samfällighetsförening

Detta gäller styrelseledamot och ordförande i en samfällighetsförening. Kan stämman entlediga styrelsen från ansvar i fråga där stämman röstar emot styrelsens förslag? Jag är ordförande i en samfällighet och vi har brister i elsystem i våra garagelängor. Vi har medlemmar som ej vill betala och därför vill dra ut på beslut om åtgärd. Styrelsen har lagt förslag om att vidta åtgärder men om stämman röstar nej, så kvarstår risk för skador och brand. Hur gör jag som ordförande för att ej stå med ansvar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar din fråga så att du undrar hur du som styrelseordförande tillika ledamot i en samfällighet bör agera för att ej stå med ansvar i en sådan situation som du beskriver.

Av 35 § lag om förvaltning av samfälligheter (hädanefter ”samfällighetslagen”) framgår följande: ”Styrelsen handhar föreningens angelägenheter i överensstämmelse med […] föreningsstämmobeslut, i den mån beslutet ej strider mot denna lag eller annan författning eller mot stadgarna.” Av denna bestämmelse framgår att styrelsen är bunden av stämmans beslut förutsatt att detta beslut inte strider exempelvis mot lag. Utgångspunkten är alltså att du inte kan hållas ansvarig för stämmans beslut men självklart förstår jag att du helst vill undvika risken för brand och andra skador ändå. Om stämman då skulle rösta emot styrelsens förslag att vidta åtgärder vill jag således ge dig två rekommendationer:

(1) Reservera dig mot stämmans beslut: Om du deltar på stämman när det fattas beslut om att inte vidta åtgärder rekommenderar jag dig för det första att få det antecknat i protokollet att du reserverar dig mot stämmans beslut. På det sättet finns det bevis om att du tagit avstånd från det beslut som eventuellt hade kunnat medföra ansvar.

(2) Klandra stämmans beslut: Som framgått ovan är styrelsen bunden av stämmans beslut enbart om beslutet inte strider mot lag. Om du är av uppfattningen att stämman beslut eventuellt hade kunnat strida mot lagstiftning beträffande exempelvis brandsäkerhet kan det finnas skäl att i enlighet med 15 § samfällighetslagen klandra stämmans beslut, d v s begära att stämmans beslut ska upphävas. Du gör då detta genom att väcka talan mot övriga delägare hos mark- och miljödomstolen inom fyra veckor från beslutets dag. För att göra detta kan du gå in på länken här och följa följande steg: (i) klicka in dig på den rätta domstolen (ii) se under rubriken ”Ämnen” och klicka på ”Fastigheter” och (iii) klicka på ”Stämning”. Därefter framgår det på sidan vad du behöver göra.

Med detta sagt hoppas jag att mitt svar har varit till hjälp. Om det kvarstår några frågor är du givetvis välkommen åter höra av dig till oss på Lawline. Om du vill boka tid med någon av våra duktiga jurister kan du göra det här. Personligen nås jag på Hugo.Clemedtson@Lawline.se.

Hugo ClemedtsonRådgivare