Styrelsen avslår min förfrågan om andrahandsuthyrning pga att jag redan haft den uthyrd

Hej!

Jag har hyrt ut min lägenhet i andrahand under ett års tid med prova på samboskap som grund till detta.

På grund av förändrade förutsättningar kommer jag behöva flytta hem till mina föräldrar för att vård av anhörig under kommande obestämd tid. Efter jag har bett om förlängt tillstånd att hyra ut med denna grund så meddelade styrelsen att de kommer att avslå denna förfrågan. Eftersom de anser att 1 år är tillräckligt lång uthyrningstid oberoende på grund och ställer sig emot förlängningar av uthyrningstillstånd.

Det jag då undrar är:

Anses inte min anledning ha en skälig grund på grund av tidigare uthyrning?

Kan de som individuell förening sätta en maxtid på uthyrningstiden?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår på din fråga så är den en bostadsrättslägenhet som du hyr ut i andra hand. Regler om vad som gäller för bostadsrätt hittar du i bostadsrättslagen (här är en länk), de bestämmelser som jag kommer att hänvisa till i mitt svar går att finna i den lagen.

7 kap. i bostadsrättslagen innehåller bestämmelser om bostadsrättshavarens rättigheter och skyldigheter. Man får som utgångspunkt som bostadsrättshavare upplåta sin lägenhet i andra hand endast med styrelsens samtycke (7 kap. 10 §). Men om styrelsen vägrar ge samtycke till uthyrningen så går det att inhämta tillstånd från hyresnämnden istället (7 kap. 11 § första stycket). Hyresnämnden ska lämna tillstånd till uthyrningen om bostadsrättshavaren har skäl för upplåtelsen och föreningen inte har någon befogad anledning att vägra samtycke. Tillståndet kan tidsbegränsas.

I och med en lagändring 2014 så skulle det göras lättare för bostadsrättshavare att få tillåtelse att hyra ut i andra hand (se prop. 2013/14:142). Man tog då bort uttrycket "beaktandsvärda skäl" och ändrade det till att bostadsrättshavare behöver ha "skäl". "Vård av anhörig" är ett sådant skäl som tas upp i förarbetena till lagen som bör kunna utgöra skäl för andrahandsuthyrning (se prop. 2013/14:142 s. 13). Däremot anses inte endast en vilja att tillgodogöra sig hyra för lägenheten inte tillräckliga skäl. Det framgår också att generellt sett så väger skälet för uthyrning lättare ju längre tid som gått, alltså ju längre tid som bostadsrättshavaren inte bott i lägenheten. Bostadsrättshavarens skäl ska dock vägas mot föreningens skäl och om det inte finns några direkta skäl för föreningen att motsätta sig uthyrningen så bör dock tillstånd kunna ges.

Styrelsen har visserligen möjlighet att tidsbegränsa samtycket, men det ska fortfarande finnas möjlighet att ansöka om nytt samtycke/tillstånd och den ansökan ska bedömas efter de skäl som anges däri. Eftersom din nya förfrågan om andrahandsupplåtelse har andra skäl än den som ditt förra tillstånd avsåg så anser jag att de inte kan grunda ett avslag på att du redan getts möjlighet att hyra ut lägenheten i andra hand i ett år. Om din nya ansökan också hade gällt skälet "prova på samboskap" så menar jag att de hade haft möjlighet att avslå din nya ansökan, men då den nya ansökan gäller "vård av anhörig" alltså en ny grund som bör prövas för sig så anser jag mot bakgrund av uttalandena i förarbetena att du bör kunna beviljas tillstånd. Ytterst är det dock hyresnämnden som kan avgöra ett sådant fall.

Om du är i behov av att hyra ut din lägenhet i andra hand och styrelsen nu meddelat att de avslår förfrågan om andrahandsupplåtelse så råder jag dig att söka tillstånd hos hyresnämnden inom ditt område. På hyresnämndens hemsida så kan du finna den blankett som ska fyllas i för att göra sådan ansökan.

Hoppas du känner att du har fått svar på din fråga, du är självklart alltid varmt välkommen att komma in med nya frågor till oss här på Lawline!

Vänligen,

Fanny RudénRådgivare