Studieledighet deltid

Jag är fast anställd på en industri under avtal med Livs, sedan 4 år tillbaka. Jag har bestämt mig för att läsa in Svenska och Engelska med start efter årsskiftet. Har jag rätt till studieledighet på deltid ( 50%) ? När senast måste jag ansöka om detta ?

I september 2017 tänker jag studera på heltid. Har jag rätt till studieledighet och när måsta jag meddela min arbetsgivare detta ?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 1 § lag om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning stadgas att en arbetstagare har rätt till behövlig ledighet från sin anställning för att bedriva utbildning. Det är alltså upp till arbetstagaren att välja hur mycket ledighet som behövs, därför har du rätt till studieledighet på deltid. Däremot finns det ingen lagstadgad tid när ansökan om ledighet ska ske, men det bör ske i god tid. Arbetsgivaren har vissa möjligheter att skjuta upp ledigheten enligt lagens 5-7 §§. Exempelvis om arbetsgivare inte haft rimlig tid att få tag på en vikarie.

Inledningsvis kan arbetsgivaren skjuta på din ledighet i upp till sex månader. Men om arbetsgivaren skjuter på din ledighet i mer än sex månader så måste den lokala arbetstagarorganisationen (facket) gå med på detta. Om du inte fått din ledighet godkänd inom två år så har du rätt att ta saken till domstol.

Sammanfattningsvis har du rätt att ansöka om att få ledigt 50 % för din utbildning, detta bör ske så snart som möjligt. Sedan har du även rätt att ansöka om 100 % ledighet inför september 2017, detta bör du också ansöka om i god tid.

Hoppas du fick svar på dina frågor!

Med vänlig hälsning,

Zorba HållstenRådgivare