FrågaAVTALSRÄTTFormkrav30/06/2019

Stryka person från hyresavtal

Jag och min sambo står båda som hyresvärdar på kontraktet då vi hyr ut vårt hus.

Vi skall nu gå isär och jag skall stå som ensam ägare av huset, samt ensam hyresvärd då jag avser att fortsätta hyra ut huset.

Måste hyreskontraktet skrivas om, eller räcker det att stryka min sambo på det befintliga kontraktet?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Allmänt om hyresavtal i svensk rätt

I svensk rätt finns det inga formkrav på hur ett hyresavtal ska se ut, och det är med andra ord fritt fram för parterna att utforma det som de själva vill. Det innebär i praktiken att parterna kan ha ett skriftligt eller muntligt avtal och att det kan vara formulerat på väldigt olika sätt. Undantaget till att det saknas formkrav är om antingen hyresgästen eller hyresvärden begär att hyresavtalet ska vara skriftligt. Då måste så ske.

Vad gäller för ditt hyresavtal?

Eftersom det inte finns några formkrav på hyresavtal kan ni i praktiken bara stryka din sambo på det befintliga kontraktet. Nöjer ni er med denna lösning bör du vara säker på att det görs i bläck på båda exemplar av avtalet, så att det inte går att sudda ut och ändra i efterhand av någon part. Ni bör även båda signera förändringen i närheten av överstrykningen, på båda exemplar av avtalet.

Sammanfattningsvis

Om ni väljer att skriva om hyreskontraktet eller stryka din sambo på det befintliga kontraktet är upp till er. Båda kommer att fungera juridiskt sett.

Lycka till!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare