Strikt ansvar för hundägare

Hej! För några dagar hade jag hand om en väns hund.På kvällen tog jag och några vänner en promenad med hunden där vi hade gjort själva kopplet till ett strypkoppel för att vi skulle bara ut en snabb vända och hade lite bråttom (vanligtvis har hunden en lite krånglig sele).När vi hade gått en bit lyckades hunden slita sig ifrån kopplet och började trippa framför oss.Han gillar att bli jagad.I vilket fall så gick vi lugnt bakom hunden och försökte få han att stanna på alla vis.Tillslut kom vi ut på en väg där hunden såg en annan och började genast att springa emot denne.Han Bet den andra så att den fick åka till djursjukhuset och sys.Alla kostader gick på 30.000 sammanlagt.Jag har pratat med ägaren och han har inte gjort något polisanmälan men självklart vill han ha tillbaka sina pengar.Jag undrar nu...Är det jag som ska betala på min hemförsäkring? Om den ens täcker? Eller ska min vän som äger hunden ta det på dennes? Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga,

I egenskap av hundägare/innehavare åläggs man ett strikt ansvar.  Med innehavare i lagens mening avses den som har tagit emot hunden för underhåll eller nyttjande.

Strikt ansvar är en ansvarstyp som gäller oavsett om en part handlat culpöst eller inte och innebär således att denne svarar för skador oavsett om skadan uppkommit genom dennes eget vårdslösa handlande eller någon annans.

I enlighet med 19 § Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter - se (https://lagen.nu/2007:1150) ska en skada som orsakas av en hund  ersättas av dess ägare eller innehavare, även om han eller hon inte vållat skadan. Vad ägaren eller innehavaren har betalat i skadestånd har han eller hon rätt att få tillbaka av den som vållat skadan.

Vänligen,

Rosa Nicole AbasRådgivare