Strider körkortsåterkallelse mot dubbelbestraffningsförbudet?

Hej jag fick precis en dom för narkotikabrott som jag åkte fast för för 6 mpnader sen. Tog körkortet för 3 veckor sen o nu vill transport styrelsen utreda mina förutsättningar för att ha körkort. Jag hade inte körkortet när jag åkte fast för 6 månader sen. Kan de nu återkalla mitt körkort. Det känns som en dubbelbestraffning.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det korta svaret är att nej, som rättsläget ser ut idag så räknas det inte som dubbelbestraffning om ditt körkort skulle bli indraget. Jag kommer nedan gå igenom hur dubbelbestraffningsförbudet har tolkats och sedan avslutar jag med en kort sammanfattning.

Hur förbudet mot dubbelbestraffning tolkas i svensk rätt

Det är helt riktigt att dubbelbestraffning inte är okej, principen kallas ne bis in idem och skyddas av Europakonventionen. Egentligen betyder principen att en lagakraftvunnen dom inte får prövas igen. Det tidigare svenska systemet där man kunde påföras både ett skattetillägg efter prövning av skatteverket samt åtalas för skattebrott på grund av samma händelse ansågs exempelvis utgöra ett exempel på dubbelbestraffning (NJA 2013 s. 502). En viktig anledning till att detta system ansågs strida mot ne bis in idem-principen var att det skedde två separata prövningar av samma sak.

Vid en körkortsåterkallelse sker däremot ingen separat bedömning av de händelser som lett fram till, exempelvis, en narkotikabrottsdom. I bland annat NJA 2015 s. 587 har HD kommit fram till att en körkortsåterkallelse som grundar sig i omständigheter som lett till en brottmålsdom inte strider mot förbudet om dubbelbestraffning.

Sammanfattning

Som rättsläget ser ut idag utgör det ingen dubbelbestraffning om transportstyrelsen skulle vilja återkalla ditt körkort. Rättsläget på detta området kan självklart komma att ändras, så som det gjorde vad det gäller skatteförfarandet. Just nu är det dock så här det ser ut.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Vänlig hälsning,

Sara JönssonRådgivare