FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt24/01/2022

Strandskyddsdispens och/eller bygglov i efterhand

Hej

Äger en stenpir i havet på västkusten med plats för c:a 30 båtar. Bryggan är upptagen som båtbrygga i kommunens karta.

Om jag inte kan styrka bygglov eller strandskyddsdispens kan kommunen då kräva bygglov/dispens i efterhand? Kanske rentav rivning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det finns någon preskriptionstid vad gäller bygglov och strandskyddsdispens, samt om dessa kan sökas i efterhand.

Bygglov

Bygglov regleras i Plan- och bygglag (2010:900), (hädanefter PBL). Det låter som att piren är sådan att den ursprungligen kan kräva bygglov, jämför 9 kap. 2 § PBL. Om något bygglovspliktigt har byggts utan bygglov får byggnadsnämnden besluta om rättelseföreläggande, vilket betyder att man ska rätta sig efter gällande lagar och regler helt enkelt, se 11 kap. 20 § PBL. Det kan bestå i att söka bygglov i efterhand, eller ändra den del av bygget som är olovlig. Om bygglovet nekas i efterhand kan man bli ålagd att riva konstruktionen. Om detta inte följs kan man åläggas att betala en ekonomisk avgift i form av en byggsanktionsavgift. Detta är en avgift som kan tas ut flera gånger och varje gång den tas ut dubblas beloppet, se 9 kap. 1 och 2 §§ plan- och byggförordning. Det kan alltså bli väldigt stora ekonomiska konsekvenser. Den övre gränsen för sanktionsavgiften är 50 prisbasbelopp vilket i dagsläget är 48 300 x 50 = 2 415 000kr.

För den här typen av talan finns det en preskriptionstid på 10, vilket innebär att man inte kan åläggas några skyldigheter om det har gått mer än 10 år från överträdelsen, se 11 kap. 20 § 2 st. PBL. Om piren är mer än 10 år gammal är alltså avsaknaden av ett bygglov inget problem eftersom tiden för åtgärder mot detta har gått ut. Är det en nyare konstruktion kan det däremot bli aktuellt med rättelseföreläggande och i så fall måste med största sannolikhet bygglov sökas.

Strandskydd

För strandskydd saknas det en preskriptionstid likt den som finns för bygglovsärenden, vilket innebär att alla åtgärder som har vidtagits under tiden som strandskyddet har funnits kan bli problematiska. Det generella strandskyddet infördes 1974 men det infördes ett strandskydd redan år 1950 som gällde vissa utpekade platser. Beroende på om det är så att piren befinner sig i en del av det som senare kom att omfattas av det generella strandskyddet, eller om den befinner sig i en del som omfattades av det specifika äldre strandskyddet kan det vara så att du måste söka dispens i efterhand. Är piren utanför ett område som omfattades av det specifika strandskyddet, och den uppfördes innan det generella strandskyddet infördes behöver du inte söka dispens i efterhand. Samma sak gäller om piren är äldre än det ursprungliga strandskyddet.

Om det är så att piren har uppförts under tiden som strandskyddet har existerat krävs det dispens. Detta kan sökas i efterhand.

Du kan få dispens från strandskyddet om åtgärden inte strider mot förbudets syfte och om du har ett särskilt skäl. Man kan också få strandskyddet upphävt om det finns särskilda skäl. Det senare är dock generellt svårare. De särskilda skälen står i 7 kap. 18 c § miljöbalk (1998:808) (hädanefter MB), och innebär att du kan få dispens eller få strandskyddet upphävt om området:

- redan har tagits i anspråk på ett sätt som gör att det saknar betydelse för strandskyddets syften

- genom en väg, järnväg, bebyggelse, verksamhet eller annan exploatering är väl avskilt från området närmast strandlinjen

- behövs för en anläggning som för sin funktion måste ligga vid vattnet och behovet inte kan tillgodoses utanför området

- behövs för att utvidga en pågående verksamhet och utvidgningen inte kan genomföras utanför området

- behöver tas i anspråk för att tillgodose ett angeläget allmänt intresse som inte kan tillgodoses utanför området

- behöver tas i anspråk för att tillgodose ett annat mycket angeläget intresse.

I ditt fall skulle jag säga att den första punkten och den näst sista punkten kan bli aktuell att diskutera, om det nu är så att du måste ansöka om dispens. Eftersom kommunen har tagit med bryggan som båtbrygga i en karta kan det tala för att bryggan kan få dispens eftersom den redan tillgodoser ett allmänt intresse.

Om det är så att man nekas dispens kan man precis som med bygglovspliktiga byggen åläggas att åtgärda problemet, se 26 kap. 9 § MB. Detta kan också förenas med vite 26 kap. 14 § MB.

Slutsats

Som du ser kan det vara så att du helt har ryggen fri, men det kan också vara så att du behöver söka strandskyddsdispens och/eller bygglov i efterhand beroende på när piren uppfördes. Utifrån pirens ålder får du avgöra om det är så att du måste söka bygglov och/eller strandskyddsdispens. Jag vill också påpeka att strandskyddet omfattar renoveringar av befintliga byggnationer, vilket innebär att en framtida eventuell renovering av bryggan kan innebära att strandskyddsdispens måste sökas. Detta förutsätter dock att något på bryggan ändras, och alltså inte om du exempelvis målar om något på bryggan med rostskyddsfärg för att underhålla det.

Om du har några frågor kring mitt svar får du gärna kontakta mig på: Daniel.Hogman@lawline.se

Hoppas du fick svar på din fråga!

Daniel HögmanRådgivare