straffvärdet för bruk och innehav av hasch

Hej! Jag blev tagen av polisen för narkotikabrott, både för innehav av hasch och att jag hade brukat det. Jag vet hur dagsböter för ringa narkotikabrott fungerar men eftersom jag hade ungefär 1 gram hasch på mig så undrar jag hur mycket tillägg det blir i böter alltså hur är böter för innehav av narkotika

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du har blivit tagen för både innehav och eget bruk av cannabis, och du nu undrar vad du kan få för straff för detta.

Jag hoppas att jag tolkar det rätt, men jag förstår dig som att du utöver vad du själv brukat, innehaft 1 gram hasch. Både bruket och innehavet räknas då som ringa narkotikabrott, vilket ger böter eller fängelse högst sex månader (2§ narkotikastrafflagen). Eget bruk räknas som ringa narkotikabrott oavsett hur mycket och vilken substans. Högsta domstolen har kommit fram till att den som brukat narkotika, som tidigare utgjort en del av det egna innehavet, endast ska dömas för innehavet (B4368-16). Så är det samma substans som du har brukat, som du har innehaft, och det är sannolikt att det du brukat kommit från samma parti, så kommer du endast dömas för innehavet på 1g. Straffet är då 30 dagsböter, multiplicerat med en summa som bedöms utifrån dina ekonomiska förhållanden (25 kap. 2§ brottsbalken).

Om det inte är samma substans eller inte kommer från samma parti, ska du dömas för båda. Då motsvarar både bruket och innehavet 30 dagsböter, men man får alltid så kallad "rabatt" på det andra brottet. Så sannolikt kommer du få mellan 30-40 dagsböter för bruket och innehavet om det är olika substanser. Har man dock innehaft narkotikan i syfte att sälja, kan böterna bli högre, men det låter som att det är för eget bruk.

Detta är endast min bedömning, jag kan inte utesluta att domstol eller åklagare gör en annan bedömning. Sammantaget kan sägas att min bedömning är att om du både brukat och innehaft hasch, kommer du endast få 30 dagsböter totalt, då bruket konsumeras av innehavet. Är det inte samma substans eller om det kommer från olika partier, kommer du dömas för både innehavet och bruket till 30-40 dagsböter.

Hoppas du har fått någon vägledning i dina frågor!

Vänligen,

Sara PedersenRådgivare