Straffvärdebedömning avseende narkotikabrott

jag vill veta att vad är straff för smuggling 0,50 gram opium om den person var odömd tidigare.mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Straffpåföljd

Smuggling av opium kan medföra fängelse i högst tre år, 3 och 6 §§ lag (2000:1225) om straff för smuggling (smugglingslagen) Om brottet är ringa (litet, inte helt obetydligt) kan påföljden bli böter eller fängelse i högst sex månader, 6 § smugglingslagen. Jag ska nedan försöka förklara hur domstolen kommer fram till en passande påföljd.

Villkorlig dom

Narkotikabrott är ett så kallat artbrott som, förutom i ringa fall, normalt medför fängelsestraff. Se NJA 1997 s. 522.

Vid kortvariga fängelsestraff kan påföljden istället bli villkorlig dom i förening med samhällstjänst eller skyddstillsyn. Förutsättningen för en sådan påföljd är emellertid att den tilltalade har ställt sig positiv till det, att påföljden är lämplig med hänsyn till den tilltalades person och övriga omständigheter samt att den innehåller moment som ger påföljden erforderlig skärpa. Samhällstjänst ställer stora krav på skötsamhet på den tilltalades sida. Se proposition (prop.) 1989/90:7 s. 20, 1997/98:96 s. 96 och NJA 2001 s. 86.

Straffvärdebedömning

Narkotikabrott bör normalt inte bedömas som ringa annat än vid enstaka innehav av en helt obetydlig mängd. Se prop. 1992/93:142 s. 17.

Lagstiftaren och Högsta domstolen har betonat vikten av att iaktta försiktighet med att i förväg bestämma generella påföljder avseende viss art och mängd som grund för straffvärdebedömningen. Därmed görs en enskild bedömning i varje enskilt fall. Se prop. 1980/81:76 och NJA 2004 s. 354.

Gränsdragningen mellan ringa narkotikabrott och brott av normalgraden avseende opium har inte på senaste bedömts av Högsta domstolen. Utifrån tabellerna skulle en mängd om 12 gram opium motsvara fyra månaders fängelsestraff och under 1,5 gram skulle motsvara narkotikabrott av ringa karaktär. Se Borgeke, svensk juristtidning 2013 s. 63-65.

Övriga hänsynstaganden

Ett rent straffregister innebär inte per automatik ett mildare straff, jfr 29 kap. 4 § brottsbalken (1962:700). Det kan däremot tas i beaktning när domstolen gör en bedömning om huruvida det finns skäl att anta att den tilltalade kommer att göra sig skyldig till fortsatt brottslighet.

Sammanfattning

Påföljden för smuggling av 0,50 gram opium kan i teorin bli upp till tre års fängelsestraff. Det är emellertid fråga om en förhållandevis liten mängd narkotika som i jämförelse med kokain och heroin verkar leda till en mildare bedömning. Jag måste betona att det inte endast är narkotikaarten och mängden som är av betydelse för bedömningen, utan även övriga omständigheter i varje enskilda fall. Utifrån vad jag har redovisat ovan bör försiktighet iakttas vid en eventuell prognos om vilken straffpåföljd som kan bli aktuell. Jag är dock av uppfattningen att böter eller villkorlig dom i förening med skyddstillsyn eller samhällstjänst kan vara aktuellt. Det är samtidigt fråga om hur den tilltalade är som person varför domstolen i slutändan tar samtliga omständigheter i åtanke vid påföljdsbestämningen.

Jag hoppas att mitt svar åtminstone är av viss vägledning för dig. Hör gärna av dig om du har fler frågor.

Du hittar smugglingslagen här.

Du hittar brottsbalken här.

Du hittar prop. 1980/81:76 här.

Du hittar prop. 1989/90:7 här.

Du hittar prop. 1997/98:96 här

Vänligen,

Soroosh ParsaRådgivare