Straffskalan för brotten grov våldtäkt och grov våldtäkt mot barn

Varför kan en grov våldtäkt mot barn ge fyra till tio års fängelse men grov våldtäkt mot en vuxen fem till tio år?

Logiken är konstig enligt min mening, det borde vara tvärtom.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Straffskalan är 5 år till 10 år i fängelse för både grov våldtäkt och grov våldtäkt mot barn

Precis som du är inne på utgör våldtäkt och våldtäkt mot barn två olika brott. Våldtäkt mot någon över 15 år rubriceras som våldtäkt (6 kap. 1 § brottsbalken, BrB). Ett undantag finns dock där våldtäkt mot någon över 15 år men under 18 år ses som våldtäkt mot barn (se mer om detta i nästa stycke). Vad gäller grov våldtäkt är straffskalan, precis som du skriver, lägst 5 år men högst 10 år i fängelse, (6 kap. 1 § tredje stycket BrB).

Våldtäkt mot någon under 15 år rubriceras som våldtäkt mot barn, (6 kap. 4 § första stycket BrB). Samma sak gäller om personen är mellan över 15 år men under 18 år och är avkomling till gärningsmannen eller står under fostran av eller har ett liknande förhållande till gärningsmannen, m.m. (6 kap. 4 § andra stycket BrB). Vad gäller grov våldtäkt mot barn är straffskalan, precis som för brottet grov våldtäkt, lägst 5 år men högst 10 år i fängelse, (6 kap. 4 § tredje stycket BrB).

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar

Dostan SulaimanRådgivare