Straffskala för olaga narkotikainnehav

Vad kan man få för straff för följande punkter.

Olaga narkotika innehav, Brott mot läkemedels lagen samt Dopingbrott eget bruk.

Tar åklagaren i hänsyn till vad det är?

Tex en kvist cannabis som väger kanske 0.1g ?

Sen läkemedel var insulin.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enligt 1 § 6 p. i narkotikastrafflagen gäller att den som innehar, brukar eller tar annan befattning med narkotika döms, om gärningen sker uppsåtligen, för narkotikabrott till fängelse i högst tre år.

Enligt 26 § läkemedelslagen gäller att ansvar utdöms för den som med uppsåt eller av oaktsamhet bryter mot artikel 3.1, 12.2, eller 37.2 i Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 726/2004 eller 5, 14, 16, 17 eller 19 § läkemedelslagen kan dömas till böter eller fängelse i högst ett år, om gärningen inte är belagd med straff enligt brottsbalken eller enligt lagen (2000:1225) om straff för smuggling.
I 26 § anges även att ansvar inte görs gällande i ringa fall.

I lag om förbud mot vissa dopningsmedel stadgas i 3 § att den som uppsåtligen bryter mot 2 § 2-7 döms för dopningsbrott till fängelse i högst två år. Vidare framgår av lagen att om brottet är ringa döms till böter eller fängelse i högst sex månader

I 2 § anges att medel som anges i lagens 1 § får inte annat än för medicinskt eller vetenskapligt ändamål

1. införas till landet, 2. överlåtas, 3. framställas, 4. förvärvas i överlåtelsesyfte, 5. bjudas ut till försäljning, 6. innehas, eller 7. brukas

I 1 § i lagen uppges vilka dopningsmedel som avses
1. syntetiska anabola steroider,
2. testosteron och dess derivat,
3. tillväxthormon, och
4. kemiska substanser som ökar produktion eller frigörelse av testosteron och dess derivat eller av tillväxthormon.

Åklagaren är den som för åtalet och yrkar på ett visst straff och påföljd. Domstolen väger samman samtliga omständigheter i sin bedömning. Bland annat mängden narkotika, uppsåtet, om brottet är grovt eller ringa o.s.v.

Vänligen,

Sedja Abed AliRådgivare