Straffpåföljd vid brukande av cannabis

Hej

Jag va på väg hem från jobbet. O i stan jag träffade två civilare dem misstänkt att jag hade rökte majruana. Men jag hade rökte innan på två dagar men dem sa att jag måste komma med dem o göra pissprovningen sen jag fick ett papper hemma att dem bödma mig för misstänkt nartuka

O det finns ett nummer att ringa till ?? Va händer när det e så ??

Va tror ni att komma hända

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om det är så att du döms till narkotikabrott för detta så är det troligt att brottet klassas som ringa pga. omfattningen. Enligt 2 § narkotikastrafflagen kan du därför dömas till böter eller fängelse i högst sex månader. Det avgörande är om åklagaren kan bevisa att du avsiktligen brukat cannabis. Kan hen bevisa det kommer du dömas för själva brukandet, inte för att du var påverkad. Det krävs att du haft för avsikt att bruka cannabis, om du inte visste vad det var eller om du inte vet hur du blev påverkad blir det svårt för åklagaren att bevisa ditt brukande.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Zorba HållstenRådgivare