Strafföreläggande vid ringa narkotikabrott

Hej, jag blev intagen hos polisen då de misstänkte att jag rökt på, detta var på en uteservering sent på valborgsafton. Det första urintestet bevisade att jag hade thc i blodet. Jag nekade till brottet där jag påstod att jag inte medvetet hade rökt på vid förhöret morgonen därpå och har även påstått att en okänd man kom och satte sig bredvid mig och erbjöd mig en cigarett. Jag röker aldrig och har aldrig varit dömd tidigare. Polismannen frågade mig om jag var okej med strafföreläggande där jag osäkert svarade ja, min fråga nu : har jag erkänt brott när jag sagt ja till strafföreläggande? För skulle nu åklagaren vilja döma mig till ringa narkotikabrott så skulle jag vilja överklaga och påstå att jag inte visste om vad jag fick i mig, då jag under kvällen var väldigt alkoholpåverkad.

Lawline svarar

Hej,

det du troligtvis är misstänkt för är ringa narkotikabrott. För detta kan man dömas för böter eller fängelse i högst 6 månader. 2 § Narkotikastrafflagen

Ett strafföreläggande innebär att den som är misstänkt för brott omedelbart eller inom viss tid föreläggs ett bötesstraff som utfärdas av åklagare. 48 kap. 2 § 1 st. Rättegångsbalken (RB)
Den största skillnaden är alltså att ingen rättegång hålls.

Strafföreläggande är möjligt för brott där påföljden är begränsad till böter och/eller villkorlig dom.

Ett strafföreläggande kräver att den misstänkte erkänner brottet och skriver under föreläggandet. Det har därefter samma verkan som en lagakraftvunnen dom. 48 kap. 3 § 2 st. RB + 48 kap. 9 § RB

Troligtvis har polismannen endast frågat om du möjligtvis skulle vara villig att gå med på ett strafföreläggande vid ett eventuellt erkännande.

Alltså, eftersom du inte har erkänt gärningen och dessutom inte skrivit på något erkännande så kan ett strafföreläggande inte vara för handen.

MVH

Zinar BudakRådgivare