Strafföreläggande

Jag har lämnat in en stämningsansökan och begärt ensam vårdnad om barnen. 2 interimistiska yrkanden har jag yrkat på också då pappan hindrar mig från umgänge. Motpartern inkom med svaromål några dagar försent och har bifogat ett strafföreläggande. Vad är detta? Min advokat har ännu inte fått ta del av pappren, jag är orolig. Var utan körkort ett år, kan det ha med det att göra? Han har ljugit om allt till socialen och även för sin advokat. Insett jag var gift med en sociopat som inte drar sig för något. Detta har pågått sedan nov.då soc fick in en falsk anmälan och inledde ingen utredning då pappan bestämde barnen skulle bo hos honom på heltid. Strafföreläggandet oroar mig, vad kommer hända?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Strafföreläggande
När det gäller brott som inte är att anse som så allvarliga kan du istället för att bli kallad till domstol få ett så kallat strafföreläggande. Detta innebär att åklagaren inte väcker åtal i domstol, men det har samma verkan där du får ditt straff via en blankett på posten. För att detta ska bli giltigt måste du erkänna brottet och acceptera straffet. Gör du inte detta kommer åklagaren väcka åtal i domstol istället. Oftast innebär ett strafföreläggande endast böter. Strafföreläggande ersätter helt enkelt en rättegång, 48 kap. 4 § Rättegångsbalken.

Att strafföreläggandet skulle ha att göra med att du var utan körkort ett år har jag svårt att tro. Med tanke på att du blev av med körkortet är straffet för trafikbrottet du begick redan avklarat och det finns ingen anledning att du skulle behöva straffas för detta igen utifrån informationen du gav mig. Min gissning är att det rör sig om ett annat brott som du har blivit anklagad för i strafföreläggandet. På strafföreläggandet måste det dock framgå vad för brott du är anklagad för.

Mitt råd till dig är att invänta strafföreläggandet för att få reda på vad du är anklagad för. Efter det är det ditt val om du vill godkänna det eller inte. Dock kan ett brott i din nuvarande situation med vårdnadstvisten försvåra din position i målet, så rådgör noga med din advokat om hur du bör göra.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och är det något annat är det bara att höra av dig igen!

Vänligen

Lisa GustafssonRådgivare