Straffmängd för försök till skadegörelse mot en bil?

Straffmängd för försök till skadegörelse mot en bil, tre 18 åringar som kastat en sten mot en bilruta men bilrutan gick ej sönder.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att du undrar vad straffet kan bli när tre 18-åringar kastat en sten mot en bilruta, utan att bilrutan gick sönder. Regler om detta finns i Brottsbalken (BrB).

Straffet för försök till skadegörelse kan maximalt bli fängelse i två år
Som du själv skriver så kan händelsen att tre personer kastat en sten mot en bilruta klassas som försök till skadegörelse om bilrutan inte gick sönder (BrB 12 kap. 5 §). Precis som skadegörelse är alltså redan ett försök till skadegörelse brottsligt och kan därför straffas. Straffet för försöket får inte vara högre än vad straffet för skadegörelse hade varit, vilket maximalt är fängelse i två år (BrB 12 kap. 1 § + 23 kap. 4 §).

Om 18-åringarna döms straffas de troligtvis med böter
Då jag inte känner till alla omständigheter kring händelsen i din fråga är det jättesvårt för mig att säga vad ett eventuellt straff skulle bli för de tre 18-åringarna. Saker som har betydelse är bl.a. om bilen över huvud taget skadades och om 18-åringarna tidigare har begått brott. Med tanke på att det handlar om så unga personer är det inte troligt att fängelse skulle bli aktuellt om de döms för försök till skadegörelse. I detta fall är det är mer rimligt att 18-åringarna får böter om de över huvud taget straffas.

Sammanfattningsvis kan straffet för försök till skadegörelse högst bli två år i fängelse, vilket dock inte är troligt när det handlar om tre 18-åringar. Om dessa straffas får de troligtvis böter.

Om du eller någon annan blir utsatt för brott rekommenderar jag dig att alltid kontakta polisen. Även i fall som detta när gärningspersonen inte helt lyckats med den tänkta skadegörelsen är själva försöket ett brott som också är viktigt att anmäla. Skadegörelsen hade ju lika gärna kunnat lyckas och bilrutan gått sönder.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Har du ytterligare funderingar är du välkommen att återkomma och ställa en ny fråga!

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare