Straffet för krossad ruta

Hejsan jag är 20 år och sparkade på en ruta så den sprack på fyllan sedan blev jag tagen av polisen och erkände båda att jag sparkat sönder den även för polisen men även i förhör och nu ska jag till domstol. Jag är inte dömd för något innan. Kommer jag få fängelse ???

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar över om du kommer få fängelse efter att du har erkänt att du sparkat sönder en fönsterruta. Omständigheterna i ditt specifika fall förstår jag som att du inte har blivit dömd för något tidigare. Det korta svaret på din fråga är att du med största sannolik inte kommer att få fängelse som påföljd för det begångna brottet. Troligtvis kommer du snarare få dagsböter samt möjligtvis även få betala skadestånd till ägaren av den krossade rutan. I det följande går jag igenom vilka regler som är aktuella i ditt fall.

Reglerna om skadegörelse återfinns i brottsbalken (hädanefter förkortad BrB).

Straffet för en krossad ruta är normalt sätt dagsböter

Det brott du har begått när du sparkade sönder glasrutan är skadegörelse – det innebär kort sagt att du har förstört eller skadat egendom till men för någon annan. Om brottet är av normalgraden kan man dömas till fängelse i upp till två år. (12 kap. 1 § BrB)

Skulle brottet vara att anse som grovt kan man dömas till fängelse i upp till sex år. (12 kap. 3 § BrB)

Att krossa en ruta hör dock normalt sett till ringa skadegörelse, och man kan då dömas till böter eller till fängelse i högst sex månader. (12 kap. 2 § BrB)

I Sverige gäller dock en presumtion mot fängelse. Det innebär att domstolen vid val av påföljd ska fästa särskilt avseende vid omständigheter som talar för en lindrigare påföljd än fängelse. (30 kap. 4 § BrB)

Med det sagt ligger straffet för en krossad ruta oftast på bötesnivå, vilket innebär att den som döms får betala ett antal dagsböter. En dagsbots storlek beror på hur mycket man tjänar. Har man ingen inkomst så blir dagsboten också ganska liten. Den är dock minst 30 kr och minsta antal dagsböter är 30 stycken. En krossad fönsterruta borde innebära ett straffvärde rätt så nära minimistraffet för skadegörelse – alltså 30 dagsböter.

Utöver skadegörelse kan du, som jag nämnde tidigare, också bli tvungen att betala en skadeståndsavgift till ägaren av den ruta du sparkade sönder.

Jag hoppas att du fick hjälp med din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Fredrik NygrenRådgivare