FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/03/2018

Straff vid grovt rattfylleri samt möjlighet till offentlig försvarare

Misstänkt för grovt rattfylleri. Polisen stannade mig och när jag blåste blev jag misstänkte för grovt rattfylleri, när Jag blåste på polisstationen blev det 1,1mg/l och de sa att nu är jag misstänkte på grovt rattfylleri, de tåg min kortkort och sa att jag nu behöver väntar på dom, jag har inte gjort mitt uttalande och det är den första gången jag är misstänkt för något och jag undrar vad kan jag vänta på påföljd och vem kan hjälpa mig med den för att undvika fängelse.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Brottet grovt rattfylleri är reglerat i 4a§ i Lag om straff för vissa trafikbrott, som du kan hitta länkad här. Vid bedömningen av om ett brott är grovt ska särskilt beaktas om alkoholkoncentrationen i blodet översteg 0,5 mg/l, om föraren annars har varit avsevärt påverkad av alkohol elelr om framförandet av fordonet inneburit en påtaglig fara för trafiksäkerheten. Har du över 0,5 mg/l i blodet, motsvarande 1 promille, ska brottet enligt förarbetena regelmässigt dömas vara grovt.

Straffskalan för grovt rattfylleri är fängelse i högst 2 år. Utgångspunkten domstolen har när de bedömer vilket straff som ska utdömas är vilket straffvärde brottet anses ha. Grovt rattfylleri bedöms vara av sådan art att fängelsestraff är presumerat, och ser man till praxis från Högsta Domstolen anses grovt rattfylleri generellt ha ett straffvärde på en månads fängelse, vilket är vad de flesta fall leder till. Försvårande och förmildrande omständigheter kan sedan påverka straffet så att det blir längre eller kortare. Styrkan av presumtionen för fängelse varierar beroende på brottslighetens karaktär. Att gärningsmannen har haft en mycket hög alkoholkoncentration eller att brottet annars inneburit risker för trafiksäkerheten är faktorer som typiskt sett stärker presumtionen för fängelse. På motsvarande sätt kan presumtionen försvagas exempelvis av att alkoholkoncentrationen varit förhållandevis låg och att körningen skett under omständigheter som medfört ringa eller ingen trafikfara. Det finns alltså möjlighet att fängelsestraff inte döms ut alls om tillräckligt förmildrande omständigheter anses föreligga. Detta framkommer även av 29 kap 3§ Brottsbalken (här)

I Högsta domstolens mål nr. B 3480/14, varifrån informationen ovan hämtats, anger domstolen slutligen att en mycket hög alkoholkoncentration medför att gärningen har ett straffvärde som överstiger fängelse i en månad även om inga andra försvårande omständigheter föreligger. Personen i fråga hade 3.0 promille i blodet och dömdes till 2 månaders fängelse.

Det är omöjligt för mig att uttala mig närmre om vilket straff du kommer få, då det är en bedömning som görs av domstolen utifrån försvårande och förmildrande omständigheter hänförliga till såväl dig som till de faktiska omständigheterna. Angående rättslig hjälp har du rätt till offentlig försvarare enligt 21 kap 3a§ Rättegångsbalk (se här). Detta har du rätt till eftersom du är misstänkt för ett brott där stadgat straff inte är lindrigare än 6 månader. För att få en offentlig försvarare tilldelad ska du begära en sådan. Du kan också anlita försvarare privat.

Hoppas du känner att läget har klargjorts något, även om jag inte kan ge en närmre bedömning av vilket straff du riskerar!

Vänligen,

Erica LeufstedtRådgivare