FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott20/06/2016

Straff vid grov olovlig körning

Har mist körkortet för rattfylla 0,6 promille. Däremot har jag det fysiska körkortet. Vad blir straffet för grov olovlig körning /ej alkohol i kroppen/ om jag skulle köra bil Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om vilket straff som kan bli aktuellt vid olovlig körning finns i Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott (Trafikbrottslagen), den hittar du här.

Enligt Trafikbrottslagens 3§ första stycket gör du dig skyldig till olovlig körning om du kör bil utan att du har körkort. För olovlig körning av normalgraden är straffet böter.

Om du däremot tidigare haft körkort som blivit återkallat och trots detta kör bil kan du enligt Trafikbrottslagens 3§ första stycke göra dig skyldig till grov olovlig körning. För grov olovlig körning kan straffet bli fängelse i högst sex månader.

Hoppas att detta var svar på din fråga. Om du har fler frågor är du välkommen att vända dig till Lawline igen.

Vänligen,

Cecilia SikströmRådgivare