FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott28/04/2019

Straff vid 0,32 promille alkohol i blodet

Alkolås i bilen efter 0.32 promille,hur svårt är det?

Inga andra trafikbrott, förutom fortkörning 2003 mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du har alkolås i bilen och blåst positivt med 0,32 promille i blodet. Gränsen för rattfylleri går vid 0,2 promille alkohol i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften, 4 § trafikbrottslagen, och för grovt rattfylleri går gränsen vid 1,0 promille i blodet eller 0,50 milligram per liter i utandningsluften, 4a § trafikbrottslagen. I detta fall når du således inte gränsen för grovt rattfylleri och därmed är det mest sannolikt att rattfylleri blir aktuellt. Påföljden vid rattfylleri är böter eller fängelse i högst sex månader. Den som döms för rattfylleri får normalt sett även sitt körkort återkallat, spärrtiden kan vara mellan 1 månad och 3 år, 5 kap. 3 och 6 § körkortslagen.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, återkom gärna ifall du har fler funderingar!

Med vänlig hälsning,

Victoria NajafiRådgivare