FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott26/06/2014

Straff för smitning vid trafikolycka

Min hund, tik 1,5 år, tog sig ut från tomten. Medan jag letade efter henne kom en granne och berättade att hunden låg skadad i diket i högt gräs. Förmodligen påkörd. Hon levde, men var helt orörlig. Tog henne i bilen till närmaste djurklinik, där man ganska omgående konstaterade att ryggraden var bruten och man var tvungen att avliva min kära lilla Caisa. Vittnen har sett en grå Saab som kan vara aktuell. Föraren har ej polisanmält olyckan. Vet ej heller vem det är. Fråga: Vad är straffet för smitning vid trafikolycka?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Vad tråkigt att höra om din hund. Straffet för smitning ligger normalt mellan böter och 6 månaders fängelse enligt 5§ lagen (1951:649) om straff för vissa trafikbrott. Lagen hittar du här: https://lagen.nu/1951:649

Lawline RådgivareRådgivare