FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott01/05/2023

Straff för rattfylleri för utländsk förare?

Olovlig körning, de tog hans körkort. Vad skulle straffet vara för en polsk förare i sverige som arbetar här och blivit av med körkortet både pga. att ha blåst över 0.2 vid polis kontroll samt tagits in och testat positivt på droger bli?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i brottsbalken (BrB), trafikbrottslagen (TBL) och körkortslagen (KörkL).

Vilket lands lag är tillämplig?

Den svenska straffrätten gäller för gärningar förövade i Sverige. Det innebär att brott som begås i Sverige döms efter svensk lag och vid svensk domstol (2 kap. 1 § BrB). Därför ska svensk lag tillämpas i detta fall trots att det gäller en polsk förare.

Vilket brott är aktuellt?

Rattfylleri är när en person kör ett motordrivet fordon med minst 0,2 promille alkohol i blodet eller har narkotika i blodet (4 § första stycket TBL). Straffet för rattfylleri är böter eller fängelse i högst sex månader, men böter är här den vanligaste påföljden. Om domstolen skulle bedöma brottet som grovt, exempelvis därför att mängden narkotika i blodet är väldigt hög, kan man dömas till fängelse i högst två år (4 a § TBL). I detta fall har jag tyvärr för lite omständigheter för att bedöma om det ska anses vara rattfylleri eller grovt rattfylleri.

Vad händer med körkortet?

Om föraren blir dömd för rattfylleri ska Transportstyrelsen besluta om indraget körkort (5 kap 3 § KörkL). Det spelar ingen roll om man har ett svenskt eller ett utländskt körkort. Vid rattfylleri av normalgraden återkallas körkortet vanligtvis i 12 månader och vid grovt rattfylleri återkallas körkortet i 24 månader. Om körkortet skulle återkallas i mer än 12 månader måste man ta ett nytt körkort vilket betyder att man behöver göra ett nytt körprov och kunskapsprov, (5 kap 14 § körkL).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa en ny fråga!

Vänligen,

Emelie SalehiRådgivare