FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/08/2016

Straff för olovlig körning?

Hej, har 2 vänner som båda köpt motorcykel "för att snart övningsköra o ta mc kort" (båda 2 är 250cc) nu är det tyvärr så att dom åker runt massa ändå och anser att "Man behöver inget körkort man får ändå bara böter o sen stoppar dom nästan aldrig mc ändå" själv tror jag inte alls på det men har inte hittat nåt konkret svar när jag sökt själv, så nu är då frågan vad händer om dom blir stoppade (inge fortkörning eller annat trafikbrott bara vanlig rutinkoll) och ska visa upp registreringsbevis och körkort.

1 har vanligt b körkort, men saknar mc kort.. inga prickar, ingen prövotid, endast en bot på fartkamera för flertal år sedan.

2 saknar körkort helt

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

Att köra en motorcykel utan A-körkort leder till att man gör sig skyldig för olovlig körning i enlighet med 3 § trafikbrottslagen. Straffet för det är, precis som dina vänner säger, böter. Dock kan det leda till fängelse i högst 6 månader om brottet är av vanemässig karaktär eller om det anses vara grovt. Min bedömning är dock att fängelse sällan blir aktuellt i sådana här fall utan böter är nog det man kan räkna med.

Huruvida man saknar körkort helt eller enbart har ett b-körkort spelar ingen roll, det är samma regler för båda alternativen.

Mikael JonassonRådgivare