Straff för misshandel

Hej

Min väns son är anklagad för att ha misshandlat sin förra flickvän. Hon anmäler honom 6 månader efter de brutit upp, just när han skrivit på Facebook att han träffat en ny tjej. Det finns inga bevis, ,inga anmälningar eller liknande rapporterat. Bara ord mot ord. Polisen har ändå valt att lyssna på tjejen och nu ska det bli rättegång ändå!

Vad kan det bli för straff på en helt tidigare ostraffad 20-åring om han, mot förmodan, ändå döms?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Straffet för misshandel är som högst fängelse i två år och lägst böter eller fängelse i sex månader. Är misshandeln att anse som grov är det i stället högst sex år och lägst ett år. För att bedöma straffspannet tittar domstolen bland annat på partsförhållandet dvs. om de stod varandra nära för tiden för misshandeln, hur långt misshandeln gått och vad skadorna blivit.

Att det ska bli rättegång betyder inte att din väns son är skyldig, utan bara att en åklagare ansett att det finns tillräckligt med bevismaterial i fallet att döma på. Men det är fortfarande domstolen som är den slutgiltiga rösten och om det är som du säger att det saknas bevisning i frågan, är det sannolikt inte möjligt att ställa den åtalades skuld bort rimlig tvivel, som är beviskravet för åklagaren.

Hoppas du fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare