Straff för hjälp till olovlig vistelse

Hej, har en fråga angående illegal invandring, om det visar sig att man har en illegal invandrare hemma i sitt hushåll ( utan att veta om det) , riskerar personen som bor där straff och i såntfall vad för typ av straff?

Med vänliga hälsningar sandra

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar det som att din fråga gäller straffet för den person som döljer en utlänning som olovligen befinner sig i Sverige.

Den som aktivt döljer en sådan person i sitt hem (eller på annat sätt) blir ansvarig enligt utlänningslagen (20 kap. 7 §). Straffet är fängelse i högst två år eller, när omständigheterna är förmildrande, böter. Lagen har också ett krav på att man ska ha agerat i vinstsyfte. Detta gäller antingen att det är fråga om en enstaka handling mot ersättning eller en systematiskt bedriven verksamhet i vinningssyfte. Handlingar som utförs av ideella skäl (t.ex. humanitära engagemang) undantas från straffansvar.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare