FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott29/03/2018

Straff för grovt rattfylleri och olovlig körning

Hej Blev tagen nyligen för grov drograttfylla och olovlig körning

Körde en personbil med boggitrailer lastad med en annan personbil vilket jag inte har behörighet till, dessutom under färden hade jag somnat till och kört över en vägskylt.

Jag har inget minne alls av något utav detta!

Frågan är väl egentligen vad för straff jag har att vänta mig

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Blir man dömd för olovlig körning är böter föreskrivet som straff enligt 3 § Trafikbrottslagen. Blir man dömd för grovt rattfylleri gäller fängelse i minst fjorton dagar och högst två enligt 4 a § Trafikbrottslagen.

Om fängelse är föreskrivet för något av brotten är det endast fängelse som får dömas ut vid gemensam påföljd enligt 26 kap 2 § Brottsbalken.

Skulle ett bötesstraff dömas ut bestäms det efter 25 kap 2 § Brottsbalken.

Vid val av påföljd väljer rätten mellan fängelse, skyddstillsyn och villkorlig dom. Enligt 30 kap 1 § Brottsbalken ska fängelse väljas i sista hand som påföljd.

Om det saknas anledning att tro att man kommer göra sig skyldig till fortsatt brottslighet ska villkorlig dom väljas som påföljd. Hänsyn tas också till om man samtycker till att domen förenas med samhällstjänst enligt 30 kap 7 § Brottsbalken.

Finns det anledning att tro att brottslighet kommer förekomma även i fortsättningen ska skyddstillsyn väljas som påföljd. När valet står mellan skyddstillsyn och fängelse, beaktas som skäl för att välja skyddstillsyn, om man till exempel samtycker till att domen förenas med samhällstjänst och ifall man undergår behandling för missbruk, enligt 30 kap 9 § Brottsbalken.

Det är svårt att avgöra vad straffvärdet och påföljden kommer bli i ditt enskilda fall eftersom hänsyn tas till en rad olika omständigheter vid rättslig prövning (se 29 kap Brottsbalken och 30 kap Brottsbalken).

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare